Η μάθηση στο Νηπιαγωγείο…

Σκοπός του Νηπιαγωγείου σύ?φωνα ?ε την κεί?ενη νο?οθεσία είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτυχθούν σω?ατικά, συναισθη?ατικά, νοητικά και κοινωνικά ?έσα στο πλαίσιο των ευρύτερων στόχων της πρωτοβάθ?ιας και δευτεροβάθ?ιας εκπαίδευσης. Το Νηπιαγωγείο, ως φορέας κοινωνικοποίησης του παιδιού (?ετά την οικογένεια), θα πρέπει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά να αναπτύσσονται και να κοινωνικοποιούνται ο?αλά και πολύπλευρα. Στο πλαίσιο αυτό κρίνεται απαραίτητη η ισότι?η ενσω?άτωση της Προσχολικής Αγωγής στον ενιαίο σχεδιασ?ό της εκπαίδευσης, δεδο?ένου ότι η Προσχολική Αγωγή αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του εκπαιδευτικού συστή?ατος κάθε προηγ?ένης κοινωνίας και γενικευ?ένη αρχή.

Τα προγρά??ατα του Νηπιαγωγείου προκει?ένου να έχουν τα ανα?ενό?ενα θετικά και ?ακροπρόθεσ?α αποτελέσ?ατα θα πρέπει να βασίζονται : α. στη γνώση για το πώς ?αθαίνουν και αναπτύσσονται τα παιδιά β. στις σχετικές θεωρητικές συζητήσεις και στα ε?πειρικά δεδο?ένα για το σχεδιασ?ό κατάλληλων προγρα??άτων Ειδικότερα: Το ενδιαφέρον των παιδιών να γνωρίσουν τον κόσ?ο είναι το κίνητρο για τη ?άθηση. Τα παιδιά ?έσα σε ένα ασφαλές και πλούσιο σε ερεθίσ?ατα περιβάλλον εξερευνούν ?ε τις αισθήσεις, δη?ιουργούν ιδέες και δο?ούν τη γνώση. Καθώς αναπτύσσονται οδηγούνται σε πιο σύνθετες και περίπλοκες ?ορφές αλληλεπίδρασης ? ε τους συνο?ήλικους και τους ενήλικες που επηρεάζουν τις γλωσσικές και νοητικές τους ικανότητες. Παράλληλα χρησι?οποιούν συνεχώς τις γνώσεις που αποκτούν και τις ιδέες τους για διαφορετικούς σκοπούς και ?ε πολλούς τρόπους. Έτσι, αναπτύσσουν την ικανότητα προσαρ?ογής τους στο περιβάλλον. ?ιάφορα ερωτή?ατα και συζητήσεις ανακύπτουν κατά το σχεδιασ?ό προγρα??άτων γύρω από το τι είναι ση?αντικό να ?άθουν τα παιδιά και πότε και για το αν θα πρέπει να δίνεται έ?φαση στο περιεχό?ενο ή στη διαδικασία ?άθησης. Στο σχεδιασ?ό των προγρα??άτων λα?βάνεται υπόψη η ατο?ικότητα κάθε παιδιού, τα ενδιαφέροντα και οι ανάγκες του, οι κοινωνικές αξίες και τα προϊόντα του πολιτισ?ού ?ας, οι προσδοκίες των γονέων και κυρίως η ανάγκη να αποκτήσουν βαθ?ιαία τα παιδιά τα απαραίτητα εφόδια, γνώσεις, δεξιότητες, αξίες και στάσεις, ώστε να ?πορέσουν να ζήσουν δη?ιουργικά και ευτυχισ?ένα στον κόσ?ο. ?ιεθνείς οργανισ?οί και φορείς εκπαίδευσης στις σχετικές οδηγίες τους τονίζουν την προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί στην ενεργητική, βιω?ατική και συνεργατική ?άθηση. Παράλληλα, ασκούν αυστηρή κριτική στη ?άθηση αποσπασ?ατικών και απο?ονω?ένων γνώσεων, στην άνευ νοή?ατος και ενδιαφέροντος για το παιδί άσκηση και καλλιέργεια δεξιοτήτων και στις εξαντλητικές επαναληπτικές εργασίες. Τέλος, αναγνωρίζεται η αξία της εφαρ?ογής εναλλακτικών τρόπων αξιολόγησης ?ε στόχο την υποστήριξη και την ανατροφοδότηση του προγρά??ατος. Ολόκληρο δε το εκπαιδευτικό έργο αποτι?άται προκει?ένου να βελτιώνεται συνεχώς και να επιτυγχάνεται η επίτευξη των στόχων και η ουσιαστική ωφέλεια των παιδιών και των οικογενειών τους.

Πηγή: Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, 2002. Ανακτήθηκε 3 Οκτωβρίου, 2011